لیسه سیب

لیسه سیب یکی از آفات مهم سیب است که گاهی به گالبی ،گوجه،آلو،به و بادام نیز حمله می کندودراکثر نقاط کوهستانی و سردسیر کشور وجود دارد.
لیسه سیب

 نحوه خسارت:
خسارت الرو های لیسه سیب در مرحله اول به صورت مینوزی بوده و سپس با تنیدن تار به دور شاخه و برگها به تغذیه از برگها می پردازند. در مناطقی با آلودگی باال تمامی برگهای درخت خورده و قهوه ای می شوند و درختان از دور حالت سوخته پیدا می کنند. میوه های این درختان غیر قابل استفاده هستند و اغلب می ریزند.

بیولوژی افت:

حشرات كامل غروب پروازند ،روی تنه و شاخه های درختان ميزبان بصورت دسته های 5 تا 100 تايي تخمريزی مي كنند و روی آن را ماده ای مخصوص مي پوشانند كه ابتدا نارنجي و سپس به رنگ قهوه ای متمايل به خاكستری در مي آيد و تبديل به پولك محافظ مي شود.لاروها 15 روز بعد خارج ،و تا بهار سال بعدبه حالت دياپوز،بدون تغذيه زير پولك باقي مي مانند. قطر پولك 6 ميلي متر به رنگ زرد تا قرمز ، لاروها دارای سر سياه ، بدن خاكستری با خال های سياه بوده به اين لارو نئونات يا گرسنه مي گويند.  

لاروهای نئونات همزمان با شروع باز شدن جوانه ها ،از زير پولك خارج شاده و به جوانه ها حمله مي كنند. ابتدا از برگهای جوان و بافت پارانشیم وسپس از بين رگبرگ خورده و ضمن تغذيه از خود تار مي تنند و با چسباندن چند تا برگ با تار ايجاد لانه كرده ،و لاروها بدور از حمله دشمنان طبيعي داخل لانه تغذيه مي كنند و گاهي تمام برگ های
درخت مي ريزد و برگ های جديدی رشد مي كند و درخت ضعيف شده و محصول به شدت کاهش می یابد.داخل هر لانه تا 100 عدد لارو ديده مي شود اگر تكان دهيم لاروها آويزان مي شوند.

شروع دوره شفیرگی با تشکیل پیله آغاز می گردد. طول دوره شفیرگی در مناطق مختلف متفاوت است و معموأل 11-22روز طول می کشد. پس از آن پروانه ها خارج شده و پس از مدتی پرواز و جفت گیری، روی شاخه های جوان یک ساله تخم ریزی می کنند. تخم ها تفریخ شده ولاروهای سن اول از اوایل تابستان تا بهار سال بعدرا در زیرپولک سپری میکنند. این آفت یک نسل در سال دارد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد