کرم سیب

کرم سیب

کرم سیب Cydia pomonella

کرم سیب یک آفت کلیدی و مهم درختان سیب ، گلابی  و به در کشور محسوب میشود. و خـسارت آن بـالاتر از حـد قابـل قبـول از نظــر اقتصادی است. از نظر ميزبان، کرم سیب علاوه بر سیب ، به و گلابی به ديگر درختان ميوه دانه دار و برخی درختان هـسته دار از قبيـل زردآلـو، هلـو، گوجـه، آلـو، و گـردو نیز خسارت وارد می كند.

زیست شناسی:

اين آفت زمستان را به صورت لارو كامـل در داخل پيله های تنيده شـده و در پناهگـاه هـای مختلف مانند زير پوستک درختان، بین كلوخه ها و بقایای گيـاهی پای درخت بـه سـر می بـرد كـه بـا مساعدت هوا در بهار تبديل به شفيره می شود. در بهار مصادف با باز شدن گلهای درختان سیب حشرات کامل ظاهر میشوند. شب پره ماده تخم های خود را  بر روی کاسبرگ،نهنج،و برگهای مجاور میوه ها  و حتی سرشاخه ها میگذارد. در بهار به فاصله 20 تا 25 روز تخم ها تفریخ شده  و لارو کوچک کرمی شکلی از انها بیرون میاید که پس از مدتی حرکت در سطح میوه و برگ داخل میوه میشوند. این زمانی است که میوهای سیب ابه اندازه یک فندق شده اند. لاروها پس از داخل شدن ابتدا از دانه ها تغذیه می کنند وسپس از سایر قسمت های ان نغذیه می کنند. لاروها پس از کامل کردن دوره تغذیه، به زیر پوستک ها و سایر پناهگاهها رفته و در داخل پیله سفید رنگی که می تند تبدیل به شفیره می شود. دوره شفیرگی این حشره بین ۱۰ تا ۱۵ روز طول می کشد و سپس حشرات کامل نسل بعد خارج شده و اقدام به   تخم ریزی می نمایند. البته خسارت در این نسل (نسل دوم) بیشتر از نسل اول است چرا که جمعیت کرم سیب در این نسل افزایش یافته است. در شرایط آب و هوایی مختلف کرم سیب می تواند تا ۵ نسل نیز در سال داشته باشد. با توجه به این مطلب می توان انتظار  داشت که اگر این حشره کنترل نشود، محصول چه خسارت بالایی را متحمل خواهد شد. این آفت در شرایط کرج ۳ تا ۴ نسل در سال دارد و تراکم آن در نسل آخر به حداکثر خود می‌رسد. به همین دلیل خسارت آن در آخر تابستان و پاییز خصوصا روی سیب ، به و گلابی خیلی شدید است.

کنترل:

  • Ø تغذیه و تقویت درخت با اسید امینه و کودهای پتاس بالا
  • Ø بهداشت باغ: جمع اوری مرتب میوه های الوده ، از بین بردن برگها و پوسته های خشک درختان در کف باغ (از بین بردن پناهگاه زمستانی آفت)با استفاده از عملیات های شخم زنی و دیسک زنی.
  • Ø استفاده از مواد دور کننده مانند اسید امینه ارگانامین ( به صورت محلولپاشی بعد از تشکیل میوه و تکرار ان هر ماه تا بعد از برداشت)، مخلوط گازوییل با روغن کنجد(بعد از تشکیل میوه داخل بطری آب معدنی یکبار مصرف گازوئیل با روغن کنجد ریخته شود و کمی دهانه آن را بریده شود و با سیم مفتول از درخت آویزان شود. این عمل تا حدی می تواند منجر به دور شدن حشرات بالغ تخم گذار از درختان شود).
  • Ø کارتن بستن دور تنه درخت:در فصل پاییز به کمک گونی و یا کارتن کاغذی در ارتفاع ۲۰ سانتیمتری دورتنه درخت از طوقه را با نوارهایی از کارتون به عرض حدود ۲۰-۴۰ سانتیمتر بسته می گردند که باید بصورت مرتب بازدید گردند. به این صورت لاروهایی که جهت شفیره شدن و زمستانگذرانی به لابه لایه درزهای کارتن پناه می آورند را جمع آوری و حذف می کنند.
  • استفاده از تله فرمونی کرم سیب :   از زمان شکوفه دهی درخت به منظور پایش و شکار حشرات بالغ ،اخلال در جفت گیری و کاهش میزان تخمگذاری

 

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد